havkajaksiden  Sidste nyt    Foto/turberetning    Links    Pakkeliste  Udstyr  Begynder ?  Logbog  Div Om

Sydfyn 2007

Fotoalbum fra turen

Turbeskrivelse for weekendtur 2-3 juni 2007

Overskriften skulle egentlig have heddet ”Møns Klint til Tåsinge”, men hvem vil prale?  Som titlen antyder havde vi ved weekendens begyndelse andre planer – vi drømte alle om klinten i solskinsvejr, set fra havet – men den danske sommer ville det anderledes og med bølger på op til 1½ meter og hård vind var det fredag aften tid til en nødplan. Valget faldt på det sydfynske ø-hav og vi begav os derfor tidligt lørdag morgen til Tåsinge hvor vi satte kajakkerne i ved kajakcenteret i Skovballe. Vi er i denne weekend; Sten, hans lillebror Finn og undertegnede – Rikke (gift med Finn).

Vi har haft tradition for disse ture i nogle år efterhånden og for os, der pga. børn og andet ikke får gjort så meget ud af kajakken som Sten, er det altid dejligt.

Vejret lørdag lod noget tilbage at ønske, men det holdt da tørt og vi glemte hurtigt kulden da vi lå ude mellem øerne og nød den flotte udsigt. Sten havde lavet kort hjemmefra og vi fik et mere detaljeret i kajakcenteret, måske det var for overvældende for Finn valgte at drukne det sammen med sine øvrige kort ca 20 min efter vi var på vandet!  Heldigvis havde vi andre et eksemplar. Formiddagen gik med at finde kajakmusklerne frem og for mig der på det tidspunkt kun havde 6 km i turkajak i år bag mig, kunne det  godt mærkes. Men som altid går der lige lidt tid, så glider det. Vinden var ikke hård, men den var med os og det var en dejlig tur mellem Hjortø og Hjelmshoved, langs Drejø og herfra en lille afstikker omkring Flæskholm (Bare navnet gør det til at must, men vi var ikke rigtig velkomne hvis man skal dømme efter mågernes påstyr)

Vi havde jo været tidligt oppe så da klokken var 14 var maverne krævende og vi var blevet spændte på hvad Finn havde med i madposen. Vi lagde ind lige før Korshavn på Avernakø og så føltes den manglende sommer pludselig helt ind til knoglerne. Det blæste og det våde kajaktøj hjalp ikke på følelsen. Det gjorde varmt skiftetøj og frokost til gengæld og trods smådryp forblev vi tørre. Der blev også tid til en mindre operation-gaffa-tape da Finn fik ødelagt en af snor-holderne (eller hvad sådan én nu hedder) på vores kajak.

Vi har i årene måttet døje mange tilnavne på det røde vidunder vi padler i, men ”supertankeren” er Stens favorit, så det hedder den i denne weekend. Den passer perfekt til os – og så sørger den for god træning til Sten!  Men tung er den når den skal på land. Det var skønt at komme i arbejde i kajakken igen efter frokost og få varmen. Sidste del af turen gik med at orientere sig mellem øerne og skiftes til at overbevise hinanden om at var solen altså ved at bryde igennem........det fik vi nu ikke ret i.

Ifølge kortet var der lejrplads på Bjørnø, men det krævede lidt hjælp fra en venlig mand i vaders i finde frem til den. Da vi kom til molen lagde vi ind og fandt som lovet kajakvogne og telefonnummer til Margrete der ejer pladsen. Hun kom ilende da vi ringede – havde allerede set os, Bjørnø er jo ikke stor og så viste hun vej og fortalte....... Teltpladsen lå på den anden side af øen – næsten ved modsatte kyst, men landgang her er ikke mulig pga skrænter og sten. Pladsen var stor, med fint shelter og et sjældent nydeligt toilet (et senere kig i gæstebogen afslørede, at vi ikke var de første der blev imponerede over toiletforholdene). Mens vi slog telte op måtte vi døje med en eller anden latterklub der var i sommerhus og havde vinden til hjælp når de skulle nå os...nå, men de blev da heldigvis trætte, hæse eller fulde. De blev i hvertilfælde stille.

Aftensmaden blev indtaget i shelteret og bestod af nudler med kødsovs. På det tidspunkt blæste det stadig og indimellem fik vi lidt småregn så vi var godt glade for at have tag over hovedet. Først ved 21 tiden lagde vinden sig og vi gik en tur rundt på den ægte ø-idyl. Det var ren Morten Korch og vi nåede da vist også at få hilst og nikket til en del af øens venlige beboere.(I alt 40 sjæle) Der var dejligt blødt græs under teltet og alle sov godt når vi ser bort fra Finn der lige skulle op og tage nogle billeder ved firetiden.

Efter morgenmad i høj sol gik turen igen den lange vej med kajakkerne på vogne tilbage til vandet. Der var lidt bølgegang, men ingen problemer og det var skønt at mærke solen på ansigt og arme og det meget friske vand. På grund af vinden valgte vi den kystnære rute og krydsede over mod Fyn hvor vi fortsatte langs kysten – ind over Ebbevejen ved Lille Svelmø og til Ringsgård, hvor vi benyttede en af Øhavstiens småpladser til en noget anderledes frokost. Sol, mad, tæppe og tøj der tørrede. Unødvendigt at nævne at alle blev lidt døsige. Men pligtene venter jo altid om hjørnet og da det var søndag skulle kursen lægges tilbage til Skovballe.

Det blev besluttet at gå udenom Skarø og herfra ind til kysten. Det blev to seje træk i meget hård modvind, gode bølger og et par færger i sigte. Alle arbejdede for sagen i næsten 2½ time, men så var energiposen også tom. Vi listede stille det sidste stykke langs kysten og fik alt vores udstyr samlet i bilen til afgang. Det blev til lige knap 50 km på de to dage. (Sten og GPS’en har sikkert et meget nøjagtigt decimaltal, men 50 lyder godt i mine ører J )

Det har – igen  - været en dejlig tur og selvom naturen gerne vil være med i planlægningen har vi bevist at det ikke forhindrer en skøn oplevelse. Vi glæder os allerede til at høre hvor vi skal hen til næste år, men det behøver ikke være sidste gang i øhavet, tror jeg.