havkajaksiden  Sidste nyt    Foto/turberetning    Links    Pakkeliste  Udstyr  Begynder ?  Logbog  Div Om

Gøteborg-Moss 2003

Torsdag 31-7-03
Særø-Askim 14 km
Skærgården er noget sjusk, det er ikke mere end en ½ time siden jeg forlod Særø sejlklub, og så er der allerede rod i deres øer, de ligger helt forkert, kan de ikke lave kort heroppe eller er det kompasset, det var da ellers dyrt nok, nå men jeg fandt da campingpladsen ved Askim.

Fredag 1-8-03
Askim-Risø 28 km
Skyfrit over 25 grader let vind, i dag skal indsejlingen til Gøteborg passeres, planen er at padle lidt ind imod byen og finde et smalt sted, men med al den trafik er det nok ikke en god ide, der er to sejlrender på nogle få 100 meter der skal passeres og så er der en række af øer tværs over renden, så det er bare at se sig godt for og piske fra ø til ø. Frokosten bliver indtaget på en ø med en lille bugt og sandstrand midt i renden, dejligt at sidde oppe på en klippe nyde det gode vejr, ferien, freden og roen, ingen stres, lige bort set fra en vanvittig løbetur ned for at redde kajakken fra at blive opslugt af en kæmpe bov bølge, men den klarede sig uden mig, selv om den er kommet ca. 2 meter længere op på stranden. 2 krav er der til en ø der skal overnattes på, et sted hvor man kan komme op og et sted hvor teltet kan stå, helst lidt plant. Sådan en ø er Risø, men der er ikke meget læ for vinden, for der ingen træer faktisk er det klippe det hele, det sætter jo krav til fantasien når man står med krydsede ben og en toilet rulle i den ene hånd og en lille skovl i den anden. Så måske er der lidt mere end 2 krav.

Lørdag 2-8-03
Risø-Almøn 40 km
Det har regnet lidt i nat og det er overskyet, men så kan jeg måske undgå at blive gennemstegt i dag. Planen er ændret så jeg padler inden om øerne Tjørn og Orust. Sidst på eftermiddagen er Stenungsund nået. Den manglende sol gjorde at der ikke var så mange på vandet, så der en god dag at lave turens eneste kæntring på, måske er kæntring så meget sagt, da jeg skal ud af kajakken mistes balancen og en hånd må ned at støtte på bunden og der kommer lidt vand indenbords.

Søndag 3-8-03
Almøn- Vindø 34 km
En flot dag med lige dele sol og skyer, men der er en ret kraftig modvind sidst på dagen, så der er udsolgt, og jeg vælger campingplads igen, efter at have siddet på vandet alene og set på øer hele dagen gider jeg ikke at sidde alene på en ø og se på vandet om aftenen, og så er et varmt bad heller ikke at foragte.

Mandag 4-8-03
Vindø-Lysekil 26 km
Mod Lysekil indhenter jeg en højskole med ca. 20 kajakker, de fleste er lidt flade, 20 km padlede de i går, vel ikke helt ringe da de fleste aldrig har siddet i en kajak før. 2 km over fjorden mod Lysekil er mit næste mål, ikke langt men med kraftig modvind og meterhøje bølger skal nok give sved på panden. Campingpladsen uden for byen ligger flere hundrede meter oppe, så jeg forsætter, møder en fra den lokale kajakklub, der mener at jeg kan bare slå lejr inde på den lille strand, men den er lettere overfyldt så valget falder på campingplads 4-5 km på den anden side af byen. Men da jeg kommer fri af øerne og ud på det åbne hav er bølgerne min 1½ meter og der er ikke langt imellem dem, er lidt i tvivl men prøver, efter 100 meter må jeg indse det er for meget, ved kæntring vil jeg ikke komme op i kajakken igen, jeg tør ikke vende kajakken men lader mig drive baglæns ind i roligt vand, nu bliver det stranden, møder klub manden igen som tilbyder at jeg kan tage et bad i klubhuset.

Tirsdag 5-8-03
Lysekil-Hunnebostrand 29 km
Små bølger og svag vind over 25 grader skyfrit. Den Svenske marine holder øvelse med nogle meget hurtige ”kanonbåde” nord for Lysekil, så jeg vælger at padle tæt på øerne for ikke at være i vejen, men en enkel gang kommer en af dem med fuld fart bagfra, så jeg skynder mig at dreje spidsen op imod bovbølgen, men bølgen kommer ikke da de næsten stopper helt op og lister forbi mig mens jeg får en venlig hilsen med på vejen, tænkt hvis alle viste så meget hensyn. Videre igennem Sotekanalen til Hunnebostrand, flot tur, mange både, mange bovbølger, elendig campingplads, men heldigvis behøver man ikke at gå mange minutter væk fra pladsen for at finde en fredfyldt spot med god udsigt.

Onsdag 6-8-03
Hunnebostrand-Langsjø 26 km
Små bølger og svag vind, over 25 grader skyfrit. Endelig en lille havn, den sidste time har jeg ledt efter landgang til en tisse pause, små røde hytter over alt ,ingen WC ,stejle klipper, ingen træer ikke engang en busk, over til kiosken, næ men hvis jeg cyklede lidt længere ind til turist kontoret, det er neopren shorts tumbe, ud af vejen i en let akavet gangart, hvad er det, et lille indhak i klippen med en busk, og der står jeg så godt skjult at en ½ meter høj busk med næsen klods op af klippen og tænker på den tisseflaske der ligger der hjemme. Gør landgang igen i Fjællbacke, er ved at løbe tør for kontanter, typisk turist havneby, dejligt at være tilbage i kajakken, nok er det hårdt at padle i 6-8 timer om dagen men det renser sjælen og giver en sund træthed, og når solen skinner og kajakken glider let henover vandet uden at man bruger for mange kræfter, og hjernen bliver stillet på standby så kan det ikke blive meget bedre, det eneste man skal er at holde øje med er kort og kompas, HOV hvad er det, nu er der igen rod i det, den ø der ser ikke ud som den på kortet, nå hvis jeg sejler nordøst kan det vel ikke gå helt galt. Efter aftensmad op på toppen af en klippe og se solnedgang over skærgården.

Torsdag 7-8-03
Langsjø-Resø 27 km
Svag vind, over 25 grader skyfrit og små bølger, i starten, for når man kommer ud hvor der ikke er nogle øer til at skabe læ, så kommer de store dønninger ude fra havet som løfter dig 1½ til 2 meter op, ingen problemer, men de små bølger på ½ meter går ikke samme retning + refleks bølger fra klipperne kommer fra en tredje retning, så er det med at have en pagajblad i vandet hele tiden. Men ellers var det en stille dag med kasket, solbriller, T-shirt og solfaktor 20.

Fredag 8-8-03
Resø-Kungback 30 km
Vælger at sejle inden om de store øer op mod Strømstad, dumt valg da der er meget lavvande flere steder, et sted sidder jeg fast, men kan ikke stå ud og trække da det er mudder, så op og stå i kajakken og bruge pagajen til at stave sig frem med, men den forsvinder langt ned i mudderet og nå jeg trækker den op igen hiver jeg kajakken næsten tilbage til udgangspunktet, et fremskridt på ca. 10 cm, det bliver nogle lange 200 meter, og her er det så godt at have sikkerhedsudstyret i orden. En paddle float pustet op sat på pagajbladet så synker den ikke ned i mudderet, kunsten er nu at stoppe i tide, før man mister balancen og falder, men dog med så meget vand under kølen at man kam sidde ned og padle sig frem, men det lykkes. Glad over at have vand under kølen igen glemmer jeg hoved regel nr 1 ved navigation i skærgården, tro kun på kompasset og ikke på din stedsans, ifølge kortet skal jeg under en vejbro og det kom jeg også, men efter en ½ time passer det ikke med kortet, og kompasset siger nordvest, så ny kurs lægges og det går øst på, jeg vidste ikke at Colurline sejlede med kæmpe færger til Strømstad, men lige pludselig da jeg kom fri af en ø var den der, godt nok et flere hundrede meter væk, men når man har sejlet mellem motorbåde og joller hele dagen så virker den meget stor. Hov jeg glemte, Små bølger og svag vind, over 25 grader skyfrit.

Lørdag 9-8-03
Kungback-Tjerneskjær (Saltnes) 54 km
Er nu i Norsk farvand hvor der bliver flere lange stræk i åbent vand. Holder frokost på Edholmen, turens bedste spot så det bliver en lang pause, Skal lige til at forsætte igen da en trækajak kommer forbi med Tom som er ude på en dags tur, helt rart at snakke med en ligesindet. Campingpladsen som jeg har sat som dagens mål er der ikke mere, de lokale siger den næste en ved Engelsviken ca. 15 km væk og klokken er kun 4 så jeg forsætter, ikke at jeg har de store håb med den, men det er rart at have et mål og så er jeg efter 10 dage alene ved at have fået nok, så er det bare med at få knaldet nogle kilometer af. Ved ½ syv tiden mangler jeg energi , men mangler kun 5 km, så den dyrt indkøbt energibar indtages, efter ca. 20 min sker miraklet, den virker helt enormt, fra at være en flad mand kan jeg næsten mærke energien strømme igennem kroppen tju hej hvor det går. Campingpladsen er en typisk fastlægger ting, indskrivningen er lukket og der skal bruges nøgle til bad og wc og uden de 2 faciliteter er der ingen grund til at blive. Klokken er blevet 8 så der en time til at finde et sted at sove, kysten er spækket med sommerhuse og øerne har stejle sidder og er ikke til at komme i land på, nu bliver det snart mørkt, kommer nok til at spørge om lov til at slå lejr i en have, men pludselig kommer jeg til en lille ø i en bugt, ind på den og op med teltet, jeg når også lige at vaske mig i en ½ liter vand inden det bliver mørkt.

Søndag 10-8-03
Tjerneskjær-Moss 15 km
Den lange dag i går kan mærkes, så det går i stille tempo mod Moss hvor jeg bliver hentet. Igen i dag sol og let vind.

Det har været en super tur, heldig med vejret, skærgården er flot men efter 11 dage kan man godt savne en rigtig sandstrand, men der ingen tvivl om at jeg kommer tilbage.

323 km blev det til, kajakken var helt ideel til turen, stabil, rummelig, fuldstændig tætte luger, godt sæde, stort Cockpit åbning, gode fodstøtter/styr for ror.